شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| در گذشته، شرکت ها می توانستند از دادگاه ها و محاکم قانونی برای اتمام و بستن چرخه خبرهای منفی پیرامون خود استفاده کنند. آنها همچنین می توانستند از قبل به توجیه و اطلاع رسانی رسانه ها پیرامون یک موقعیت بحرانی بپردازند، و پیش از بروز مشکل با رسانه و مخاطبین خود رابطه برقرار نمایند. این تاکتیک ها و استراتژی ها دیگر الزاما ًبه دنیای مدرن کنونی اطلاق نمی یابد.
رسانه های اجتماعی و روزنامه نگاری شهروندان مسیری را که یک بحران ممکن است طی کند را تغییر داده اند. این امکان وجود دارد که در دوره حاضر، اخبار مربوط به بحران ابتدا در رسانههای اجتماعی منتشر شوند، مثلاً با گلایه توئیت شده درباره مشکل فنی یا عکس ارسالی از طرف بیننده و مخاطبی دیگر. اعضای معمولی جامعه می توانند عکس ها یا صداهای یک رخداد خبرساز را به اشتراک بگذارند و وبلاگ ها می توانند اطلاعات نادرست را پخش نموده و به گمانه زنی ها و شایعات دامن بزنند.
شرکت ها می توانند روی رسانههای اجتماعی به انتقادات پاسخ دهند و از طریق گفتگوی مستقیم با مشتریان خود، وضعیت و بحران پیش آمده را خنثی نمایند. آن ها می توانند با جامعه و ذینفعان گفتگو نموده تا اینکه فقط به شکلی ساده به ارسال پیام بپردازند.
شرکت می تواند فوراً به اطلاعات نادرست رسیدگی نماید. رسانه اجتماعی به شرکت ها این امکان را می دهد تا درباره هر مشکلی پیش از تبدیل آن به بحران و پس از وقوع بحران به ذینفعان و مخاطبین خود اطلاع رسانی نماید، رسانه اجتماعی همچنین شرکت را قادر می سازد تا اطلاعات دقیق و به روز را درباره وضعیت و پاسخ به آن وضعیت فراهم نماید.
کلید موفقیت یک استراتژی در دنیای دیجیتال، تغییر طرز فکر شرکت مربوطه می باشد. به جای جدال با یک موقعیت منفی باید به آن پاسخ مثبت بدهیم ـ از مخاطبین هدف بخواهیم تا «اندیشه و تفکر خود را تغییر دهند».
نویسندگان: استیو دان - شیلا گان ام بی ای
|